NieuwsVandekerckhove Helena, donderdag 06 oktober 2016

School@Boerderij breidt uit!



Artikels

Deze zomer kwam er goed nieuws voor School@Boerderij. Dat nieuwe initiatief krijgt de komende schooljaren een vervolg dankzij een financiële ondersteuning van de Provincie West-Vlaanderen via het fonds voor Plattelandsontwikkeling. Dat wil zeggen dat er nu ruimte is voor meer boerderijen om in te stappen. Gemotiveerde boerderijen kunnen zich melden via info.educatie@inagro.be.

School@Boerderij breidt uit!

Wat is School@Boerderij?

School@Boerderij houdt in dat leerlingen les krijgen op de boerderij, niet specifiek over landbouw, natuur en voedselproductie, maar eerder algemene leerinhouden, zoals landmaten, volumeberekening en schaalgrootte. Leerkracht en landbouwer werken daarbij samen als een hecht team in de leerrijke omgeving van de boerderij. De leerlingen komen er tien voormiddagen leren en klussen.


Wat houdt dat in voor de boerderij?

De landbouwer engageert zich om zich 10 weken één voormiddag per week vrij te maken. Hij is bereid zich daarop goed voor te bereiden in nauwe samenwerking met de leerkracht. Net als de leerkracht ben je in staat om de les over te brengen bij leerlingen via passend boerderijwerk en uitleg op maat. Begeleiding bij het opmaken van een tienwekenprogramma met de leerkracht en landbouwer is voorzien door de organisatie School@Boerderij.

Pioniers School@Boerderij delen eerste ervaringen tijdens netwerkmoment

Op 16 juni ging het netwerkmoment School@Boerderij door.  Ondanks de drukke maand kon iedereen erbij zijn: leerkrachten, schooldirecties en landbouwers. Starten deden we met een workshop over ‘onderzoekend leren’. Lector Jan Allegaert (Vives) liet ons ervaren hoe je je publiek actief kan doen nadenken via denk- en doevragen en hoe je daarbij de authentieke situaties op de boerderij maximaal betrekt. Voor de gelegenheid waren we allen leerlingen en kregen we enkele praktische problemen voorgeschoteld in vier workshops.

Daarna was er tijd voorzien om ervaringen te delen. Enkele vaak terugkerende bevindingen:

sab_blog_6102016_1.jpgHet plezier bij het opmeten van de kuil (inhoud berekenen). Als ik denk hoe ik zelf die les gaf in de klas, dan stel ik vast dat hetzelfde geleerd werd, maar zonder het plezier. - Directie De Notelaar, Oedelem

 

Wat een leerrijk beroep heb ik! Ik wist niet dat de leerlingen zoveel konden leren op mijn bedrijf. Na de eerste les had ik onmiddellijk drie of vier andere lessen in mijn hoofd. - Els Lambrecht, Fruit Lambrecht-Baart, Sint-Eloois-Vijve

 

Opvallend dat leerlingen met een andere blik rondkijken. Ze zien wat er groeit op de velden: ‘oh, die patatten staan toch veel lager dan de onze’, of ‘de boer is met de eg bezig’. Het verruimt hun blik, ze begrijpen wat rond hen gebeurt. - Meester Tom, Freinetschool De Koorddanser, Meulebeke

 

De leerlingen worden echt uitgedaagd tot samenwerking. Kinderen die het moeilijk hebben worden snel bijgestaan door klasgenoten. Ze lossen het samen op. - Kaat Vandepitte, ’t Glazen Huis, Staden

sab_blog_6102016_3.jpg

Een confrontatie met zichzelf. Zo was er een leerling bang van kippen, zo bang dat ze het hok niet durfde te openen. Na de tien weken op de boerderij was er geen schrik meer. Ze kortwiekte zelfs een kip. - Meester Chris, VBS Houthulst

Meer info?

Onthaal op de boerderij > School@Boerderij


logoband_sch@boer_2.png


201-11-23-ML-school@platteland.gif



Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding