NieuwsDedeyne Anneleen, donderdag 29 september 2016

Achter de schermen van Markthal Lokaal



Artikels

Afgelopen vrijdag nodigden de initiatiefnemers van Markthal Lokaal en Inagro geïnteresseerde land- en tuinbouwers uit voor een blik achter de schermen van dit uniek concept. Markthal Lokaal opende zijn deuren op 13 mei 2016 en kende ondertussen een succesvolle verkoop en een grote bekendheid in de regio, maar ook erbuiten. De innovativiteit van dit concept werd ook duidelijk toen het centraal betaalsysteem en het online reservatieplatform aan bod kwam.

Achter de schermen van Markthal Lokaal

Wat is Markthal Lokaal?

Markthal Lokaal (www.lokaalmarkt.be) is een wekelijkse markt op vrijdag tussen 15 en 20 uur in Deerlijk. Lokale boeren bieden er hun verse producten aan. Voor of na de inkopen kan je er ook iets drinken of een hapje eten in de bar. Kinderen kunnen dan weer terecht in het toffe kinderatelier. Zo is Lokaal een plaats van ontmoeting en beleving met focus op lokaal eten. Het belevingsaspect onderscheid hen van een traditionele boerenmarkt. Maar ook het exclusieve productaanbod zorgt dat Markthal Lokaal scoort.

Inagro ondersteunt, samen met de Provincie West-Vlaanderen, Markthal Lokaal en behartigt daarbij de rol van de korte keten producent. Dergelijk concept biedt kansen voor de producent die zijn producten zelf wil vermarkten. Deze informatie wil Inagro dan ook graag uitdragen.

Bezige bijen die van Lokaal

De aanwezigen waren vooral nieuwsgierig naar de aangeboden producten, hoe de afspraken met de standhouders gebeuren en hoe het centraal bestelsysteem werkt. Dit laatste is een heel gebruiksvriendelijk en transparant systeem voor klant, verkoper en organisator.

Naast de 10-tal wekelijks vaste verkoopstanden met lokale hoeveproducten, werd een aantal weken terug ook de shop ‘specialiteiten van hier’ geopend. Een uitbreiding van het assortiment met bieren, wijnen, kruiden,… om nog meer te kunnen voldoen aan de wensen van de klant op zoek naar een uitgebreid gamma. Er is ook plaats voorzien voor producenten die 1 maal per maand willen verkopen, zoals struisvogelvlees. Zo blijft de markt vernieuwen en stuurt men het concept constant bij.

De Markthal is reeds enkele maanden open. Het klantenprofiel tekent zich af met als koploper de 50-plussers, gevolgd door gezinnen met kinderen die dan weer gebruik maken van de faciliteiten, zoals de bar en de kinderanimatie. Het zijn bewuste kopers uit de regio Deerlijk, maar ook verder (de gemiddelde reistijd bedraagt 20 minuten).

De 4 initiatiefnemers brengen niet enkel hun ondernemings- en marketingexpertise bijeen, ze begeesteren ook alle betrokkenen. Zo wordt Markthal Lokaal waargemaakt dankzij een hele pool van vrijwilligers en PWA-werknemers.
 
2016_09_29_markthal.jpg

Markthaal Lokaal bis?

Markthal Lokaal blijft zoeken naar manieren om de omzet van haar producenten te verhogen. Naast de shop speelt de recente lancering van het reservatieplatform hierop in. Vooraf bestellen en enkel ophalen kan ook. Daarnaast wil Lokaal haar marketingstrategie verder optimaliseren door klantenprofielen meer in kaart te brengen om zo beter in te pikken op hun wensen.

Dit markthal-concept kan volgens de initiatiefnemers ook gekopieerd worden naar andere steden en gemeenten. En Deerlijk, met zijn 10.000 inwoners, bewijst dat het niet om erg grote steden hoeft te gaan. Hier zullen we nog meer van horen!

Zelf een bezoekje brengen? Iedere vrijdag van 15u tot 20u in De Cassinastraaat 4-8 te Deerlijk.
 
 
logo_100wvl.jpg


Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding