NieuwsDedeyne Anneleen, Grauwet katrien, donderdag 28 januari 2016

100% West-Vlaamse hoeveproducenten vieren hun 15-jarig bestaan



Artikels

De leden van de vzw West-Vlaamse Hoeveproducten kwamen afgelopen dinsdag samen op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Dit jaar viert de vereniging – onder de merknaam 100% West-Vlaams – haar 15-jarig bestaan. Een reden te meer om de leden in de bloemetjes te zetten met een lokaal etentje op het wijndomein Entre-Deux-Monts te Westouter.

100% West-Vlaamse hoeveproducenten vieren hun 15-jarig bestaan

Van Westhoek naar 100% West-Vlaams

Het is niet toevallig dat de feesteditie in de Westhoek werd gevierd. De oorsprong van de unieke samenwerking vond immers plaats in de Westhoek. In 2001 werd vzw ‘De Westhoek Hoeveproducten’ opgericht onder impuls van de Provincie West-Vlaanderen met financiële steun van het toenmalig 5b-project.

In 2006 werd de vzw uitgebreid in de rest van West-Vlaanderen onder de naam vzw ‘West-Vlaamse Hoeveproducten’. De vereniging komt van een sterk regionale werking met een promotie die sterk geënt was op de regionale labels ‘Leiestreek hoeveproducten’, ‘Hoeveproducten Brugse Ommeland’ en ‘De Westhoek Hoeveproducten’ en een begeleiding vanuit de regionale streekhuizen. Sinds 2008 is die begeleiding toevertrouwd aan Inagro.

In 2012 zette een tweede uitbreiding zich in, door in te zetten op de samenwerking met de West-Vlaamse Streekproducten met als merknaam ‘100% West-Vlaams, Hoeve- en streekproducten’. Ook inhoudelijk verruimden we de focus van de hoeveproducten in de hoevewinkel naar het brede potentieel dat de korte keten op vandaag biedt voor de vermarkting van hoeveproducten.

ledenHP.jpg
 Eerste leden in de bloemetjes


Nieuwe verkoopskanalen en innovatie verdienen vandaag aandacht


De vereniging zet nog steeds in op dezelfde prioriteiten als 15 jaar geleden: kwaliteitsoptimalisatie, samenwerking en netwerking, professionalisering en gezamenlijke promotie.

Vandaag zijn er heel wat kansen voor lokaal geproduceerd voedsel, eerlijke producten en producten met een verhaal. Dat betekent echter niet dat het evident is die kansen te verzilveren in een succesvolle business. De komende jaren zetten we verder in op de verdere ontwikkeling en professionalisering van de sector, waarbij innovatie op vlak van producten, communicatie en vermarkting een belangrijke rol zal spelen. Naast de klassieke thuisverkoop integreren we ook nieuwe verkoopskanalen – zoals CSA, zelfpluktuinen, buurderijen, Westreex, afzet richting grootkeukens, etc. – in onze werking. Bovendien is er nood aan de ontwikkelingen van innovatieve oplossingen voor logistieke en organisatorische uitdagingen om van die nieuwe verkoopskanalen een succes te maken.

100% West-Vlaams = sterk merk

100% West-Vlaams kent vandaag een grote herkenbaarheid en een sterke werking naar zowel businessklanten als particuliere consumenten. Intussen zijn er 95 hoeveproducenten aangesloten en de interesse neemt verder toe. Hoeveproducenten sluiten aan omwille van de promotie, maar ook de toegang tot informatie en een breed netwerk worden sterk gewaardeerd.  

Ook interesse om 100% West-Vlaams Hoeveproducent te worden? Neem contact op met Anneleen Dedeyne via anneleen.dedeyne@inagro.be of T 051 27 32 26.

Geïnteresseerden zijn ook welkom op 1 februari om 19u30 te Oostkamp voor de kick-off van het project '100% West-Vlaams: ‘t Smaakt naar meer'.
Info en inschrijven kan hier.



Groepsfoto.jpg

Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding